De Squadrons

Het 123e Wing had de primeur en arriveerde als eerste op 21 maart 1945 op Airstrip B91, een paar dagen nadat het vliegveld was voltooid op 17 maart 1945. Het 123e Wing maakte deel uit van de 84e groep van de RAF. Een Wing heeft de grote van een vliegbases en het 123e Wing bestond uit vier squadrons te weten het:

164 Squadron; vloog Typhoons met kenteken FJ
183 Squadron; vloog Typhoons met kenteken HF
198 Squadron; vloog Typhoons met kenteken TP
609 Squadron; vloog Typhoons met kenteken PR

Een Squadron bestond gemiddeld uit zo’n 18 vliegtuigen, 25 vliegers + grondpersoneel. Met de komst van het 123e Wing was het vliegveld dus meteen aardig gevuld. Volgens de kaart van de 23e Airfield Construction Group bood het vliegveld plaats aan maximaal 184 vliegtuigen.

Het 123e Wing vloog met de Hawker Typhoon 1B, een jachtvliegtuig en bommenwerper. De Hawker Typhoon was op Airstip B91 uitgerust met boordgeschut en raketten onder de vleugels. Het vliegtuig had een topsnelheid van 650 km/uur en een vliegbereik van 980 km.

Hawker Typhoon 1B

Op 7 april 1945 arriveerden de eerste Squadrons van het 135e Wing op Airstip B91. Het 135e Wing bestond uit drie Squadrons te weten:

  33 Squadron; vloog Tempests met kenteken 5R
222 Squadron; vloog Tempests met kenteken ZD
274 Squadron; vloog Tempests met kenteken JJ

Het 135e Wing vloog met de Hawker Tempest Mk V, een jachtvliegtuig en bommenwerper afgeleid van de Typhoon. De Hawker Tempest was op Airstip B91 uitgerust met boordgeschut en bommen onder de vleugels. Het vliegtuig had een topsnelheid van 700 km/uur en een vliegbereik van 2465 km.

Hawker Tempest Mk V

Op 13 april arriveerde er een Squadron van 10 Gloster Meteors met kenteken YQ op Airstrip B91. De Gloster Meteor was de eerste operationele Britse straaljager. De prestaties van de Meteor waren uitzonderlijk. Het toestel haalde een maximum snelheid van 960 km per uur, terwijl schroefvliegtuigen snelheden van hooguit 750 km per uur konden behalen. Het klom tot een hoogte van 10.000 meter in 7 minuten. Het vliegtuig had een vliegbereik van 965 km.

De Meteor was ontworpen als onderscheppingsjager en werd ook uitsluitend in die rol aangewend. De toestellen werden ook ingezet tegen de onbemande V1 vliegende bommen. In maart 1945 was dit supermoderne Engelse toestel naar het vasteland van Europa gekomen. Airstrip B91 had de primeur.

Gloster Meteor Mk.III

Alhoewel er feitelijk geen Squadrons Dakota’s gestationeerd waren op Airstrip B91, maakten ze er toch gebruik van. Het is een wel bekend feit dat de Dakota’s vliegstrip B91 gebruikten voor het vervoer van gewonden en krijgsgevangenen naar Engeland. De Dakota had een topsnelheid van 368 km/h en een vliegbereik van 2.160 km.

Douglas DC-3 C-47 Dakota